Suikerfeest - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marijke Holtland - WaarBenJij.nu Suikerfeest - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Marijke Holtland - WaarBenJij.nu

Suikerfeest

Blijf op de hoogte en volg Marijke Holtland

12 Augustus 2013 | Gambia, Kololi

Woensdagmorgen vroeg vertrokken met onze auto naar Gunjur.
We gaan daar vier dagen blijven.
Ik was zeer benieuwd hoe het allemaal zal gaan.
Aangekomen werden we al op gewacht door de schoonzussen van Yahya, en moesten we ons snel omkleden.
Ik kreeg een heuse Afrikaanse jurk aan.
Daarna snel de auto weer in en op naar gebedsplaats.
Ik heb met verbazing gezien wat een mensen en wat prachtige kleren hebben ze aan.
Dit alles duurde een uur.
Hierna werden er allemaal fotos gemaakt.
Het was een gezellige boel,
Na deze ceremonie werd er gegeten en heel veel gepraat, dit alles gebeurde onder de mango boom.
Het was deze dag verschrikkelijke heet, ik wilde eerst die jurk uit hebben, daarna eerst mijn slaapje doen.
Om vijf uur moesten we weer visite gaan rijden en moest mijn Afrikaanse jurk weer aan.
Later kregen we lunch en toen wilde ik wel naar mijn bed.
Maar eerst wilde ik een douche nemen , dit was wel heel primitief.
Oke, de douche was bij de geiten ,mijn toilet was een gat in de grond, dus dat is precies mikken. Haha
Zelfs dat lukte en went.
Wel dacht ik er wordt hier niet water verspilt.
Na een goede nachtrust en een lekker ontbijt hebben we een strand wandeling gemaakt.
Later weer op visite en kennisgemaakt met nieuwe familieleden
Savonds voetbal gekeken dat is prachtig om dat daar mee te maken.
Zaterdag een langewandeling gemaakt door de pindavelden.
Het is hier nu zo prachtig en alles is zo groen .
Zondagmorgen naar de kliniek van Gunjur,
Wat een verschrikking wat je daar ziet.
Er is zelfs geen paracetamol of andere pijnstillers meer.
Alles is op, er worden hier per week 30 a 40 baby's geboren
Ik weet en voel dat ik hier wat mee moet doen.
In de middag vertrokken, nu heb ik gereden.
We zijn eerst naar Farato gereden waar Fabakary woont.
Hij had een hele groep arme vrouwen uitgenodigd, waar wij onze kleertjes aan konden geven die gesponsord waren door het Ankertje in Lemmer.
Wat een feest wat waren ze dankbaar en blij Toos.
Fotos stuur ik hierbij
Op een gegeven moment waren ze allemaal voor mij aan het bidden, daar werd ik stil en emotioneel van.
Met Fabakary overleg gehad over het ziekenhuis in Gunjur, heeft hij besloten om met mij daar heen tegaan en te kijken wat we kunnen doen.
Na afscheid hebben genomen van de mensen en Fabakary, heb ik Naar Serrekunda gereden, ik reed ook nu door gaten plassen en door de drukte.( verkeersregels zijn er namelijk niet)
Ik was best wel trots op mij zelf dat ik dit durfde.

Vandaag 12 augustus weer aan het werk in de kliniek.
Later naar het ziekenhuis in Serrekunda met een patiënt.
Was laat thuis, maar ik had mij voorgenomen om mojn kleren te gaan wassen en huiswerk te maken.
Begin in de avond haalde Evelien mij op om een lekker douche te nemen en een hapje te gaan eten.
We waren nog maar net op weg of het begon te regen , niet normaal meer maarhet hoosde.
We zagen niets meer alleen maar plassen die leken op rivieren.
Wij hadden nog nooit zoiets meegemaakt.
Het was geweldig.
Morgen een lange dag in de kliniek werken, ik weet al wat er gaat gebeuren, maar dat vertel ik morgen.

Liefs Marijke




  • 13 Augustus 2013 - 09:40

    Jos:

    Beste Marijke,

    Leuk om over jouw avonturen te lezen in Gambia.

    Ik mail je eigenlijk met een bijzondere vraag...
    Ik en mijn oudste zoontje verzamelen namelijk kleine steentjes uit alle landen van de wereld.
    Gambia is echter nog een van de landen die aan onze collectie ontbreekt.

    Mocht je het leuk vinden en eraan denken, wil je voor ons beiden dan een klein keitje (1-5 cm) uit Gambia meenemen naar Nederland en t.z.t. naar ons opsturen? Daarmee maak je ons erg blij! Natuurlijk vergoed ik de verzendkosten.

    Alvast hartelijk dank voor je hulp en nog een mooie en voorspoedige reis toegewenst.

    Jos

    steentjesgezocht@hotmail.nl

  • 13 Augustus 2013 - 13:45

    Antje Attema:

    Die jurk staat je goed. Je maakt weer heel wat mee. Je behoefte doen in een gat. Hadden ze vroeger hier op Kippenburg (gaasterland) ook. Als je daar bij klasgenoten kwam was het ff wennen.

  • 13 Augustus 2013 - 20:39

    Antje Attema:

    Ben ik nog eventjes hoor, vandaag is Aukje jarig, natuurlijk wil ik jou ook feliciteren met je zus...
    Hoop dat je een goede dag hebt gehad vandaag....
    Groetjes Antje

  • 13 Augustus 2013 - 23:58

    Reini :

    Wat een andere wereld Marijke. Wat fijn dat je daar zoveel voor hen kunt betekenen, al moet het voor je gevoel misschien nog veel te weinig zijn...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kololi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Januari 2014

bezoek aan Fatou

22 Januari 2014

eerste en tweede dag

17 Januari 2014

nog even een test

17 Januari 2014

voorbereiding

20 Augustus 2013

Koffie drinken
Marijke Holtland

Ik ben Marijke Holtland Ben moeder van 5 kinderen en 5 kleinkinderen. Ik ben zzper in de kraam. Tevens help ik in de Gambia.

Actief sinds 03 Jan. 2013
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 39949

Voorgaande reizen:

02 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

03 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

03 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

04 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: